سازمان را رهبریت لازم است

  • ۵۳

 

خیلی ها واژه ی مدیریت و رهبری را یکسان می دانند، در حالی که اینطور نیست وتفاوت هایی میان مدیران و رهبران وجود دارد.

شاید برایتان سوال شود رهبری و مدیریت دقیقا یعنی چه؟  مگر رهبری و مدیریت چه تفاوتی با هم دارند؟ رهبر تحول گرا کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برای رسیدن به پاسخ سوالات خود لطفا این مقاله را بخوانید:

 

تعریف رهبری و مدیریت

صاحبنظری مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی آنان تأکید ورزیده است. گروهی مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده و گروهی دیگر آن را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، و... بیان کرده اند.

با این حال عصر حاضر عصر گذر از مدیریت به سمت رهبری است و مفهوم رهبری زیبنده تر از مفهوم مدیریت است.یکی از وظایف مهم مدیریت «رهبری» است.

اولین وظیفه رهبری بیان دورنما و ارزشها در یک سازمان است.رهبری در مفهوم سازمانی آن به عنوان جزئی مجزا و مستقل از مدیریت طرح نبوده، بلکه یکی از وظایف عمده و اصلی آن به شمارمی آید.

 

تمایز میان مدیریت و رهبری

رهبری ماهیتا مفهومی وسیع تر از مدیریت است.

مدیریت نوع خاصی از رهبری تلقی می شود که در آن حصول و تحقق هدفهای سازمانی اهمیت دارد. بنابراین فرق اصلی میان این دو مفهوم در کلمه سازمان نهفته است.

رهبری نیز ضمن این که برای تحقق هدفهایش مستلزم کار کردن با افراد و به وسیله افراد است، لیکن این هدفها لزوما هدف های سازمانی نیستند.رهبر کسی است که برای بدست آوردن اهداف متعالی، رهبری دیگران را جهت داده و حمایت می کند.

 

رهبری تحولی

  پیشرفت های اخیر درنظریه های رهبری به نوعی گذار از رویکردهای کلاسیک به رویکردهای  رهبری فرمندی نوین را نشان می دهد.این نظریات دیگر به زیردستان به عنوان افرادی منفعل و وابسته به رهبر نگاه نمی کنند.رهبری تحول آفرین یکی از این سبک های رهبری نوین است که به وسیله زیردستان پویا از سایر سبک های رهبری جدا می شود.

وظیفه اولیه رهبری در دوران جدید، اعتمادسازی و هدایت جریان تغییر و تحول است. رهبران تحول آفرین به وسیله بیان واضح چشم انداز و جاری ساختن معنای آن، در سازمان اعمال رهبری می کنند. این رهبران ، از سبک رهبری تعاملی که تنها مبتنی بر انگیزش از طریق پاداش و تنبیه است، فراتر می روند و با جلب اعتماد و وفاداری دیگران، ترسیم چشم اندازی مهیج از فرصت های بالقوه و نیز با الهام بخشیدن به پیروان، موجب ایجاد تعهد به تحول و خود کنترلی بالا در آنها می شوند. بدین ترتیب رهبران تحول آفرین، به تک تک کارکنان سازمان کمک می کنند که هر یک خود به یک عامل تحول آفرین مبدل گردند و سازمان را به سمت آینده ترسیم شده، حرکت دهند.

چهار مولفه ی(نفوذ آرمانی،ترغیب به فکر،انگیزش الهام بخش،ملاحضات فردی) مورد بررسی قرار خواهد گرفت وابعاد آن به شرح زیراست:

1.نفوذ آرمانی: سرافرازی، فرهمندی، احترام و وفاداری بی چون و چرای پیروان از رهبری که حس آرمانی را انتقال می دهد. نفوذ آرمانی باعث می شود که رهبران به عنوان مدل هایی از نقش، و الگوی رفتار برای پیروان باشند.

2.ترغیب ذهنی: برانگیختن پیروان به وسیله رهبر به منظور کشف راه حل های جدی و تفکر مجدد در مورد حل مشکلات سازمانی توسط پیروان. در واقع رفتار رهبر، چالشی را  برای پیروان ایجاد می کند که دوباره در مورد کاری که انجام می دهند، کوشش و تلاش نمایند و در مورد چیزی که می تواند انجام یابد، دوباره تفکر کنند.

3.انگیزش الهام بخش:در انگیزش الهام بخش؛ رهبران تحول آفرین به  گونه ای رفتار می کنند که به افراد پیرامون خود الهام ببخشند و به آنان انگیزه دهند.  رهبرانی که از انگیزش الهام بخش بعنوان رفتار رهبری استفاده می کنند، استانداردهای سطح بالائی را تدوین نموده، ایده ها و چشم اندازشان را به روشنی برای کارکنان شان بیان نموده و آنان را به انجام کارها فراتر از هنجارها تشویق می کنند.

4.ملاحضات فردی: توجه به دیگران یکی از جنبه های مهم رهبری تحول آفرین است.این موضوع تاثیر مثبتی براین عامل نمایان گر مدیرانی است که جو حمایتی ایجاد می کنند که در آن به دقت به نیازهای یکایک پیروان گوش می دهند.رضایت مندی پیروان، رهبران و به طور کلی اثربخشی دارد رهبران به  عنوان مربی و مشاور عمل می کنند، در حالی که سعی در کمک کردن به پیروان جهت خودشکوفایی دارند.

  • رهبران تحول آفرین رهبرانی هستند که توانایی ترسیم مسیرهای ضروری جدید را برای سازمان های جدید دارند. این نوع رهبران، سرچشمه تغییرات به شمار می آیند.
  • رهبر تحول گرا از کارمندان می خواهد که ازمنافع شخصی خود فراتر روند و در سازمان  تمرکز خود را بر مزایای بلند مدت قرار دهند و نه سود کوتاه مدت.
  • ترغیب کارکنان به اتخاذ شیوه های نو و حل خلاقانه مسائل سازمانی یکی از ویژگیهای بارز رهبران تحولگرا است.

 

ممنون که میخواهی رهبری تحول گرا باشی!

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی